Sunday, May 27, 2007


!...لماذا نحزن .. مادمنا نحيا

23 comments:

Ebtsam said...

كتبت كلام كتيييييييير ومسحته
حالة من التشتت وعدم التركيزوالصورة بتقول ليه

الحلم العربي said...

ربما نحزن لأننا لا نريد أن نحيا تلك الحياة
ربما نحزن لأننا نتمسك بالحياة أكثر من اللازم
لكن الأكيد أننا نحزن لأن الشيطان يحزن الإنسان
فلنحاول ألا نحزن حتى لا ينتصر
و حتى لا نضيع الحياة في مجرد حزن
و حتى نحيا كما يريد الله لا كما نريد نحن
تحياتى

elkamhawi said...

ههههههههههههههههه

سندباد said...

لاننا مش راضين عن نفسنا
لاننا متخاصمين مع قلبنا
لاننا مش قادرين نحب بعض
او نسامح بعض
لاننا فقدنا فطرة الانسان الجميلة
ربنا يرحمنا

Anonymous said...

اخرجى من حالة الحزن دى يا حبيبتى وقاوميها بحبك لنفسك وللناس وتأكدى انك هتبقى سعيدة واهتمى بصنع مستقبلك خطوة خطوة واتعلمى من أخطائك وتجاوزيها وطورى نفسك وآدائك واندمجى فى وسط الناس وكفاية عزلة واستمعى لنصائح من حولك ممن يحبونك بصدق وانت عارفاهم كويس يا بوسى مش هاقولك هما مين ارجعى لهم تانى واسترجعى مكانتك فى قلوبهم تانى وهما هيخدوكى فى حضنهم وهيرجعوا لك تانى احساسك بالأمان
صدقينى يا ابتسام لو معملتيش كدة هتفضلى حزينة ووحيدة
ابقى ابعتى لى طمنينى عليك
عبير العسكرى

لو كنت أعلم said...

عزيزتي ابتسام
بصراحة كل واحد محتاج قوي انه يتكلم مع حد مايعرفهوش شخصياً
ما يحكمش على أفعاله
مايعاتبوش
ما يجرحوش
لو لقينا كل دول متهيألي ممكن نعيش مؤقتاً سعداء

ولكن بما إنهم جميعاً خارج نطاق الخدمة

يبقى خلاص مش هعيش سعيدة بالعند في

بقولك إيه؟
إيه رأيك نبقى أصدقاء ونحكي لبعض على كل مشاكلنا بصراحة


لإن أفضل صديق هو صديق الطريق
بس إحنا ياريسة هنكون أصدقاء النت

إذا وجدت في نفسك الصفات المطلوبة اتصل بنا على 0900
نوصلك لحد باب المدونة
سعر المنتج ثابت، سعر الشحن ثابت أينما كنت
ملحوظة:
وجهك من الوجوه المريحة المرحة أوعي تستسلمي للاكتئاب
باااااااي

Anonymous said...

انا شايف ان الموضوع سهل جدا
من رأيي أن ربط الحزن بالحياة هو ربط الحياة بالأمل اصلا
يعني مثلا لو أحنا حياتنا تمام وزى الفل وحكومتنا من اللي بنسمع عنهم دول اكيد مكنش هيكون في حزن اوي
لكن برده مش مبرر لينا أننا نقعد حطين ايدينا على خدنا ونقول الحياة صعبة ولازم نهرب منها ومفيش فايده ولا امل...أو يطلع حد يقول أنا هتجوز وأقعد في البيت مثلا
بفتكر وقتها لازم ييجي الحزن والكآبة كمان

طل واحد مناا ياجماعه لازم يسعى ويدور ويجتهد ومفيش حد نجح وكان نايم في بيتهم
تحياتي ليكي ياابتسام ولكل ضيوفك
وليد

Ebtsam said...

الحلم العربي : اهلا بيك عندنا
للاسف احنا عايشين ومش حاسين ومن كتر المشاكل قليل لما بنحس بطعم السعادة وهو ده سبب احساسنا الدائم بالحزن

Anonymous said...

amr
انا بصراحه مش عارف اقول ايه انا حاليا تعبان جدا
عايش حاله من عدم الرضا عن كل شئ حولى بجد انا زهقت من كل حاجه كل حاجه باعملها وانا مش مقتنع بيها حتى الدراسه بذاكر و بنجح وبطلع من الاوائل وانا مش مقتنع بالدراسه ...
انا خلاص بجد مش عارف اعمل ايه؟؟؟؟؟؟
اتمنى ان حد يكون يمر باللى انا حاسس بيه لأنى حاسس انى هضيع........
ابتسام ادعيلى وادعولى كلكم انا محتاج دعاكم ....وأعتقد لو انا هكتب عنوان للبوست كنت هقول نظرا لحالة الاحباط اللى انا فيها.....
لماذا نحيا ما دمنا نحزن ؟

عمرو(أبوزيد)

FadFadA said...

ربما لاننا لا نعلم معنى السعادة
ربما لاننا لا نعلم كيف نحيا
ربما لاننا تعودنا على الحزن
ربما
محمد

Ebtsam said...

سندباد : المدونة نورت بمشاركتك
ويبقى التساؤل الى اين نحن ذاهبين
القمحاوى : شكرا على مشاركتك فى الموضوع من اوله

Ebtsam said...

عبير : وحشتينى ويارب تطمنينى عليكى خصوصا بعد الهبل اللى حصل مع ايميلك اتمنى تفضلى قوية وتماسكة زى ما عودتينى

ادعيلى

Ebtsam said...

لو كنت اعلم : صديقتى التى اعرفها ده لقبك خلاص يا جميل
وشكرا على الاطراء بس فيه مشكلة فى موضوع الصديق اللى ما يعفكيش دى لانه مهما قالك من اراء او نصائح من الصعب انك تقتنعى بيها لانك اولا بتقوليله من وجهة نظر واحدة وهو مش عايش تفاصيلك وما يعفش حاجة عنك غير اللى انتى مبيناها
اتمنى نبقى اصحاب بجد
بس والنبى عرفينى انتى مين
ابعتيلى السي في بتاعك كااااااامل

Ebtsam said...

وليد راشد : احدث اصحابي واللى بعتز بصداقته جدا
شكرا على التعليق
عمرو : ربنا يعينك على امتحاناتك وللاسف ده مش جديد على التعليم فى مصر انك تتعلم حاجة انت مش حاببها
بس نصيحتى ذاكر وانجح وبعد كده عندك الفرصة انك تشتغل الحاجة اللى انت عايزها ايا كانت

Ebtsam said...

فضفضة : ربما لاننا لا نعلم كيف نعيش

أحمد حربية said...

لأننا نحيا ..أليس هذا بسبب كاف
حربية

Anonymous said...

دى أول مرة أشوف المدونة بتاعتك ، و عجبتنى فعلا ، و بالتوفيق يا ستى و ربنا يخلى كل أيامك سعيدة ، و تكبرى كدا و تبقى ضحكة بحالها موش بس إبتسام
أحمد

iHaB said...

مش كده
:D

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

نحزن لكي بحس بطعم السعادة فلولا الظلام ما عرفنا النور ، ولولا الغدر ما عرفنا الوفاء .

ولولا امثالكم ما عرفنا للدنيا قيمة

MarwaAshraf said...

"أحب الحزن ولو زالت اسبابه لشعرت بحزن عميق" مقولة قرأتها قبل كده وشغلتني كتير... فكري في المقولة دي شوية يمكن تقدري تردي على السؤال بتاعك

مدونتك حلوة.. تحياتي

هيما said...

لازن نحزن لان احنا في مصر بلد القمح اللي كان بيروح اوربا في العصور الوسطي
ومش المهم انا عيشين المهم راحة البال

سندباد said...

جيت اطمن واشوف في جديد ولا لاء

elkamhawi said...

ههههههههههههههه