Wednesday, April 25, 2007

هو خالد



تأخرت كثيرا في الكتابة عنه..
واعتذر لهذا التقصير غير المتعمد ..
حين شاهدته أول مرة اعجبتنى حالة المرح والتلقائية
التي يتعامل بها مع تلاميذه ..
أول مواقفي معه كانت حادة وفى منتهى القسوة ..
وألمنى أن أجده يساند كل من حوله ..
وحاصرني إحساس طاغي بالغيرة ..
طمعت في أن أكون احد تلاميذه ..
***********************
لم أكن أتوقع أن يحدث التلاقي بهذه السرعة ..
ويصير بمثابة الأب والصديق والأستاذ بالنسبة لي ..
وجدت إنسانا في غاية الطيبة والحنان ..
حريص على مساعده كل من يحتاج إليه ..
لا يرد طالبا حتى لو كان لا يحبه ..
كثيرا ما ضحى من اجل أناس تناسوا ما فعله من اجلهم ..
احترمه وأحبه ولن أتنازل عن الوجود إلى جواره ..
انه خالد البلشي ..

10 comments:

لو كنت أعلم said...

هاااااااااي ابتسام
ساعات كتير الواحد ممكن يحب شخص من غير ما يشوفه
أوكي
أنا حسيت إنك دخلت قلبي
يااااااااااااه
يا سلام
وكمان حبيت خالد البلشي من كلامك
تحياتي لك
وأتمنى أن نتواصل بالفعل دائماً

Ebtsam said...

على فكرة مش تكرار لكن انا بجد شايفه اسلوبك حلو فى الكتابة وشكرا على التعليق الرقيق ده

elkamhawi said...

استاذ خالد نعم الاب والاخ والصديق
تعرفى ان الاغنية اللى انتى حاطها لايقة عليه قوى
احيكى على اختيارك

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

أنا اول مرة ادخل عندك
بس أحيي كل شخص يحترم ويحب البشر ويذكر محاسن الناس

ربنا يكرمك وهنيئناً لاستاذ خالد شهادتك


ويجعله عامر

Ebtsam said...

القمحاوى : حمد على السلامة يا معلم ليك وحشة والله وبجد اى حاجة اكتبها على استاذ خالد عمرها ما هتقول كل اللى انا عايزاه برضه
احمد رفعت : اهلا بيك عندنا شرفتنا ونورتنا ، احييك على مدونتك الجميلة وان شاء الله يبقى بينا تواصل

واحد said...

لعلها فرصة مواتية لإعلان عائلة البلشي (مذهبا) إنسانيا جديدا.. قائم على الخير والخير وحده ..قوامه الرهان على الإنسان - أقول الإنسان ولا أقول البشر-
ربنا يخليك ياأستاذ خالد
:)

abuzeid said...

انا بصراحه ما اعرفش الاستاذ خالد شخصيا لكن من خلال مدونته
عرفته على قد ما قدرت
انسان مصرى
بيحب مصر
من كلامك يا ايتسام
اتمنى انى فى يوم
اكون واحد من تلاميذه
........

Ebtsam said...

ندا : اؤيدك وبالطبع انا اول المنضمين الى مذهب البلشي
عمرو : شكرا ع التعليق وتعالى جريدة البديل هتلاقى انسان بمعنى الكلمة

BELBESY said...

احساس جميل اوى ان حد يحب حد ويبقى ليه بمثابه استاذ او صديق او اب او ....مش عارف اقول ايه
لانى مش حسيت الاحساس دا قبل كده للاسف

شكراااا

Ebtsam said...

شكرا ليك على زيارتك المدونة وان شاء الله تلاقى الانسان اللى يبقالك صديق واستاذ واب بس نصيحتى ما تدورش عليه وسيبه ييجى لوحده لان الحاجة اللى بتدور عليها عمرها ما بتيجى