Monday, January 15, 2007

حين فقدت هذا الرجل

لم يكن الامر متوقعا بالمرة فقد مرض لمدة ثلاثة ايام فقط وبعدها انتهى كل شئ ، لم اكن اتخيل ان امر بمثل هذا الانهيار النفاجئ مع ادعائى
الزائف بالقوة .. فقدته وانا فى امس الحاجة اليه ..فقدته وانا فى اضعف حالاتى .. كان الافضل من بين من عايشتهم والاقرب ممن احببتهم ولم اشعر بمدى حاجتى له الا بعدما اختفى الى الابد .
ابى انا واثقة انك لا تزال تشعر بى
للاسف حبيبى لا استطيع المواصلة بدونك احتاجك ولو لدقيقة واحدة احتضنك وابكى بشده حتى أنام فى حضنك
حين قلت لى وانت على فراش المرض ان" الجبل اتهد" ، قلبى انقبض واحسست انك تشعر باقتراب النهاية ولكن هذه اللعينة كانت اسرع من اى شئ ولم تعطنى الفرصة حتى لاستعد أن أفقدك
يالقسوة هذا الاحساس ان تشعر ان الامر قد انتهى وليس فيه أي فرصة للرجوع .، هل تعرف انى لم ابكى عليك سوى بعد مرور 3 اسابيع على وفاتك والكثير لامونى على هذا الامر وقالوا لى " عيطى يا بنتى وما تكتميش جواكى " لكن ما عيطش الا بعد ما ادركت بجد انه خلاص الموضوع انتهى
اعتقدت انى هقدر اكمل بالاستعانة بروحك وما تبقى لى منك من كلمات التشجيع والثناء ، لكن اعذرنى والدى العزيز لم اعد استطع ان اتحمل كل هذا البؤس والشقاء ، كل هذه الكراهية والحقد ، كل هذا الخبث والغباء فى عيون من اعتقدت انى احبهم للحظات .
يقولون انى فقدت الثقة فى نفسى واؤيدهم وايضا اسألهم ما الذى يدفعنى الى الثقة بالنفس بعدما رأيت الفشل فى كل شئ
انا لست محبطة ولا مكتئبة انا فقط مندهشة من هذا الكم الرهيب من المشاكل على اختلاف انواعها وفروعهاا
للاسف يا بابا انا رجعت لورا خطوات كتيييييييييييييييييرة قوى والذنب مش ذنبك لانك اخترت الرحيل وانا فى امس الحاجة ليك ، ولا هو ذنبى لانى ما عرفتش اقاوم " انها الحياة يا والدى العزيز

13 comments:

Anonymous said...

انا لله وانا اليه راجعون

Anonymous said...

الحياة صعبة ومفيش حد يقدر يعوض حب الاب او حنانه الا حب كبير او شغل الانسان ينسي بيه بس ان لله وانا اليه راجعون ربنا يصبرنا ويقدرنا لازم نقاوم ونبتدي من جديد ونبني اللي اتهدت مهما كانت الظروف نحاول وربنا معانا صلي وادعي ده اختبار ربنا اصبري

Anonymous said...

عزيزتى : كل الاشياء تولد صغيرة وتنتهى باكتمالها الا الحزن فأنه يولد مكتملا كبيرا وينتهى صغيرا ، وحتى لو لم يمت تماما فأنه يظل دافعا لاقتناص افرح والتحقق فى الحياة ، كان الله فى عونك ويقينى انك ستتجاوزين هذه المحنة وانت اكثر صلابة وقوة

Anonymous said...

والله مهما قولتي
انا واثق انك هتفضلي تضحكي ودي اجمل حاجة فيكي بلاش تبطليها
واهتمي بنفسك شوية
وربنا هيعوضك بواحد يحسسك بحنان الاب والزوج و الحبيب و الرئيس الراحل جمال عبد الناصر

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ebtsam said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

العظمة فى الإنسان أن يحب ولا يخدع..يتألم ولا يصرخ ..يبكى قلبه وتضحك عيناه وأنت تمتلكين هذه الصفات فتغلبى على بكاء قلبك وتمسكى بضحك قلبك وعيناك وتصالحى مع نفسك أولا ثم مع من حولك فالمستقبل أمامك وليس خلفك وأعتقد أن هذه المدونة ستشهد تطورات هامة فى حياتك المقبلة .وتمنياتى لك بالتوفيق فى حياتك العملية والعاطفية بشرط إنك تختارى إنسان يستاهلك مش زى اللى بالى بالك.
عبير العسكرى

Anonymous said...

انفعلت جدا باحاسيسك عن فقد ابيك بقدر ما صدمتنى تعبيرات كل هذا البؤس والشقاء كل هذا الحقد والكراهية كل هذا الخبث والغباء
ايه دا كله يا بنتى اللى يقرا الكلام دا يحس انه قدام واحدة عندها 100 سنة او شخص ضعيف يضخم الأشياء او يراها من منظوره.. شخص حبس نفسه داخل مشاكله
يا ابتسام الحياة لم تخلق على مقاسنا والطبيعى ان نتعب حتى نحصل على ما نريد ربما جاءتك الأمور سهلة فى مرحلة من حياتك لكن الأساس ان نجتهد وان نعرف حقيقة امكانياتنا دون مبالغة
تصالحى مع نفسك اولا يا ابتسام وساعتها ربما تجدين الحياة افضل واعلمى انك ستجدين بجوارك اخوة كثيرين وهذا فى حد ذاته امر يدعو للتفاؤل والابتسام يا ابتسام

Ebtsam said...

اعترف ان الكثيرين رأوا انى اضخم الامور واهول ما اعيش فيه من مشاكل ، ومع كثرة اصحاب هذا الرأى لن اخجل من الاعتراف انى بالفعل اغرق فى مشاكلى بشكل اكبر من اللازم واعيش فيها تاركة اشياء اخرى اهم قد تكون لها القدرة على اخراجى منها ، ولكن انا من النوع الذي يحب ان ينقده الاخرون واتعلم من أرائهم أيضا ،والافضل للانسان ان يعترف بعيوبه ويكتشفها قبل ان يصدمه الاخرون بها ، والحمد لله انى اعرف عيوبى الى حدما ،لذلك سأنجح فى التخلص منها ، مهما كان الامر صعبا
وشكرا ليك يا استاذ خالدعلى صراحتك معايا ووقوفك جنبى

إبـراهيم ... said...

جميلة يا ابتسام ، و ..حسب

Anonymous said...

مبرووك على المدونة

ملحوظة:
الروابط للمدونات الاخرى لا تعمل
برجاء تصليحها

Anonymous said...

بصراحة انا شايف ان السبب ف كل اللى انتى حاسة بى هوا الوحدة لانى حاسس ان الدور بجد هوا فوقت زى كدا وبعدين هيا دى سنة الحياة لازم الواحد فى يوم من الايام هيكون فى موقفك دا لانى ممرتش بحاجة زى دى فمش عارف هيكون ايه الوضع ساعتها بس زى ماقلت ان دا هوا الوقت اللى بيظهر فيه الصديق الحقيقى وعلى فكرة انا كنت اتمنى انى اكون صديقك فى وقت زى دالانى شفت ناس مرت بنفس اللى انتى مريتى بيه ومقدر شعورالحقيقى للصديق اللى ك لكن هيا دى الحياة لازم يوم كدا ويوم كدا وبتمشى وخليكى اسم على مسمى وابتسمى للحياه لان مفيش حد بايده حاجة وابتسمى

Anonymous said...

أووووووووووووووه أنا آسف ياكتكوتة بجد انا مخدتش بالى من ان العنوان دا كان عن والدك أنا كنت بحسبه قصة رومانسية وأنا بصراحة مش بحب القصص.

البقاء لله (طبعا هى متأخره جدا بس أنا لسه عارف ) وبعدين باين انك دلوقتى احسن كتيييييييييييييير من لما كتبتى الكلام دا وبعدين انتى جادعة وهتعرفى تعدى الحوار دا بس أهم حاجة تضحكى وتدعيله بالرحمة وحاولى تعملى الحاجة اللى كانت بتسعده.
ميمو